Popis
Podnikatel má zákonnou povinnost oznamovat změny náležitostí u ohlášené nebo koncesované živnosti. Živnostenský úřad oznámené změny posoudí a podle výsledku provede zápis změny do živnostenského rejstříku; u koncesovaných živností provede změnu rozhodnutí o udělení koncese.
Jako podnikatel jste povinen živnostenskému úřadu oznámit všechny změny a doplnění týkající se údajů a dokladů, které jsou stanoveny pro ohlášení živnosti nebo podání žádosti o koncesi, a předložit doklady o nich do 15 dnů ode dne jejich vzniku. To neplatí, pokud jde o změny a doplnění již zapsané v základních registrech, v obchodním nebo jiném veřejném rejstříku, v evidenci skutečných majitelů nebo v informačním systému evidence obyvatel, pokud jste občanem České republiky, anebo v informačním systému cizinců, pokud jste cizincem podnikajícím v České republice.
Co je nutné doložit
K oznámení změn v ohlášené živnosti nebo koncesované živnosti potřebujete doklady, ve kterých nastala změna, jako např.:
- občanský průkaz,
- doklady k doložení odborné či zvláštní způsobilosti (pro řemeslnou, vázanou a koncesovanou živnost),
- doklad prokazující právní důvod pro užívání prostor sídla nebo provozovny (nevyžaduje se u fyzické osoby, pokud je sídlo totožné s bydlištěm).
Lze vyřídit elektronicky
Ano
Způsob vyřízení
1/ Osobně
Při osobní návštěvě se dostavíte na Živnostenský úřad města Brna a vybraný pracovník ŽÚ na základě vámi uvedených skutečností vyplní podání, které na místě podepíšete. Úřední hodiny Živnostenského úřadu města Brna:
Pondělí | 8.00–17.00 |
Úterý | není úřední den |
Středa | 8.00–17.00 |
Čtvrtek | není úřední den |
Pátek | 8.00–12.00 (pouze elektronicky objednaní) |
Při podání žádosti poštou postupujte následovně:
- vyplňte podání v aplikaci JRF – Jednotný registrační formulář,
- vytiskněte a podepište žádost,
- žádost odešlete poštou na adresu podatelny Magistrátu města Brna (Magistrát města Brna, Podatelna MMB, Malinovského nám. 3, 601 67 Brno) nebo
- písemně připravenou žádost osobně odevzdejte na podatelně Magistrátu města Brna v přízemí budovy MMB Malinovského nám. 3.
Při podání žádosti prostřednictvím kontaktního místa Czech POINT:
- navštívíte příslušné kontaktní místo Czech POINT na poště,
- s pracovnicí/pracovníkem pošty vyřídíte podání žádosti v listinné podobě nebo v elektronické podobě.
Informace o postupu podání žádosti naleznete na webových stránkách Czech POINT.
2/ Elektronicky
Pro elektronické podání doporučujeme použít web aplikace JRF.
Správně vyplněné podání můžete elektronicky odeslat třemi způsoby:
- přímo z aplikace na elektronickou podatelnu živnostenského rejstříku (RŽP - Registru živnostenského podnikání),
- do datové schránky Magistrátu města Brna: a7kbrrn,
- na elektronickou (emailovou) adresu podatelny MMB: posta@brno.cz,
- přílohy, které připojíte ke svému podání musí být v autorizované konverzi dokumentů podle zákona č. 300/2008 Sb.
Informace a návody pro elektronické podání naleznete na webu RŽP.
Poplatky
- Oznámení změn nepodléhá správnímu poplatku. Kromě změny rozhodnutí o udělení koncese a vydání rozhodnutí o schválení nového odpovědného zástupce pro koncesovanou živnost – v těchto případech činí správní poplatek 500 Kč. V případě podání přes webovou aplikaci JRF činí správní poplatek 400 Kč.
- Poplatek za vydání výpisu z živnostenského rejstříku po provedení oznámené změny činí 100 Kč. V případě provedení přes webovou aplikaci JRF činí správní poplatek 80 Kč.
- Přijetí podání kontaktním místem veřejné správy (Czech POINT) podle § 72 živnostenského zákona činí 50 Kč.
Opravné prostředky
Proti rozhodnutí obecního živnostenského úřadu, kterým se mění rozhodnutí o udělení koncese, resp. rozhodnutí o schválení nového odpovědného zástupce pro koncesovanou živnost, se můžete odvolat podle příslušných ustanovení zákona č. 500/2004 Sb., správní řád (§ 81 a § 82).
Sankce
Při nesplnění oznamovací povinnosti hrozí podnikateli uložení pokuty do výše 20 000 Kč.
Legislativa
§ 49 a § 56 zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon)