ZPRÁVA ZE ZAHRANIČNÍ PRACOVNÍ CESTY
Účastníci: |
Bc. Tomáš Koláčný, náměstek primátorky RNDr. Filip Chvátal, Ph.D., člen Rady města Brna |
Termín konání: | 22.–24. září 2021 |
Místo konání: | Amsterdam, Rotterdam, Haag; Nizozemsko |
Název akce: |
Nové hlavní nádraží Brno – návštěva architektonického studia Benthem Crouwel International B.V. a realizovaných nádraží v Amsterdamu a Rotterdamu |
Pořadatel: | Kancelář architekta města Brna, příspěvková organizace |
Shrnutí cesty:
V rámci jednání s účastníky urbanisticko-dopravně-architektonické soutěže o návrh Nového hlavního nádraží Brno v jednacím řízení bez uveřejnění o zadání následných veřejných zakázek proběhla za účasti zástupců Správy železnic, státní organizace, a statutárního města Brna dne 23. září 2021 návštěva architektonického studia Benthem Crouwel International B.V. a realizovaných nádraží v Amsterdamu, Rotterdamu a Haagu.
Zpráva:
Dne 23. září 2021 byl pro zástupce statutárního města Brna a Správy železnic, s. o., připraven program k seznámení s činností architektonických studií Benthem Crouwel a West8, prezentace koncepčního přístupu k řešení obdobných projektů komplexních dopravních terminálů i představení realizovaných řešení s odborným komentářem.
Program byl zahájen prezentací činností architektonických studií Benthem Crouwel a West8, seznámením s koncepty řešení různých dopravních terminálů: dostavba autobusového terminálu a řešení všech druhů dopravy, včetně metra i nových obchodních pasáží ve stávající stanici Amsterdam Centraal, vazby mezi různými druhy veřejné dopravy ve stanici Den Haag Centraal, a především řešení nového hlavního nádraží a jeho dopravní i urbanistické vazby v Rotterdamu. Dále byly prezentovány hlavní principy, které autoři navrhli a uplatnili pro řešení hlavního nádraží v Brně. Účastníci cesty byli dále seznámeni s činností arch. studia Benthem Crouwel a způsobem práce v otevřeném sdíleném prostoru studia.
První prohlídkou realizovaného řešení byla stanice Amsterdam Centraal, předmětem návrhu bylo rozšíření historicky založeného hlavního nádraží, které spočívalo v rozšíření prostor nádraží, převedení automobilové dopravy do tunelu a uvolnění prostor před nádražím, realizaci nového autobusového terminálu na úrovni nástupišť nádraží a zajištění vzájemných vazeb všech druhů dopravy, včetně pohybu pěších a cyklistů, ale také řešení zásobování komerčních prostor nádraží. V rámci přestavby nádraží vznikl krytý veřejný prostor v „zadní“ části nádraží, dále nové podchody s komerčními plochami, a především stanice metra, včetně kvalitně řešených přestupních vazeb. Samostatným tunelem je vedena cyklistická doprava.
V případě Amsterdamu je specifické zapojení lodní dopravy do systému veřejné hromadné dopravy, kterou byl realizován trajekt účastníků do výškového objektu, odkud byl dobrý výhled na celkovou situaci nádraží i rozvojové plochy severně od historického jádra města s nádražím.
Další zastávkou bylo hlavní nádraží v Haagu, které představuje kombinaci železniční, dvou typů tramvajové dopravy, autobusů a lehké železnice v jednom místě. Lokalita nádraží je zároveň vstupním místem do území, ve kterém probíhá intenzivní přestavba. Byly prezentovány mj. konstrukční řešení nádraží, vč. zastřešení, vytápění a chlazení veřejného prostoru.
Návštěva nádraží v Rotterdamu byla nejdůležitější součástí komentovaných prezentací realizovaných návrhů spolupráce architektonických studií Benthem Crouwel a West8. Byla představena koncepce prostorného centrálního podchodu pod nástupišti nádraží, který spojuje centrum Rotterdamu s obytnou zástavbou „za“ nádražím. Podchod navazuje na nádražní halu, která vytváří velkolepý veřejný prostor. Byly představeny vazby na další druhy veřejné hromadné dopravy – stanici metra v podzemní části nádraží, tramvajový terminál v blízkosti nádražní haly a autobusový terminál ve vazbě mj. na taxi a cyklistickou dopravu. Parkování jízdních kol je řešeno rozsáhlým podzemním objektem. Dále bylo představeno architektonické řešení vlastního nádraží – přechod prvků střechy nádražní haly s obložením dřevem přes první dvě nástupiště navazující na celoplošné prosklení zastřešení zbývajících nástupišť. Prosklená střecha nádraží obsahuje také fotovoltaické prvky k získávání energie ze slunečního záření a potisk k zajištění vhodného zastínění nástupišť. Na prvním a posledním nástupišti jsou umístěny shodné plastiky, jejichž motiv je dále opakován např. na fasádách a průhledech.
Poslední ukázkou realizovaného řešení arch. studia Benthem Crouwel byl komplex amsterdamského letiště Schiphol včetně integrované železniční stanice.
Závěr a výsledky cesty:
Prezentace činností arch. studií Benthem Crouwel and West8 a zvláště ukázky na místě představily komplexní a realizovatelné návrhy řešení komplikovaných dopravních uzlů včetně jejich zapojení do městské struktury při zohlednění konkrétních potřeb dotčených lokalit.
Pro město Brno je umístění studia Benthem Crouwel na prvním místě urbanisticko-dopravně-architektonické soutěže o návrh Nového hlavního nádraží Brno zárukou kvalitního návrhu řešení pro potřeby Brna jako investora navazujících veřejných prostranství (městské infrastruktury) na vlastní nové hlavní nádraží, kde je investorem státní organizace Správa železnic. Aktuálním cílem je dokončit jednací řízení bez uveřejnění na navazující zakázky spočívající ve zpracování architektonických studií, ve kterých budou dále rozpracovány požadavky obou investorů.
V Brně 29. 9. 2021