ZPRÁVA ZE ZAHRANIČNÍ PRACOVNÍ CESTY
Účastníci: | Bc. Tomáš Aberl, člen RMB pro oblast IT JUDr. PhDr. Martin Příborský, EMLE, člen ZMB pro oblast strategického rozvoje Mgr. Miroslav Kafoněk, Kancelář primátorky města Brna |
Termín: | 13.–15. 6. 2023 |
Místo konání: | Stockholm, Göteborg, Švédsko |
Název akce: | Studijní cesta zástupců města Brna a Tepláren Brno, a.s. |
Pořadatel: | Teplárny Brno, a.s. |
Shrnutí:
V rámci dalšího vhodného rozvoje projektu městského nabíjení se realizovala studijní cesta do Švédska, kde jsme navštívili města Stockholm a zejména Göteborg, tedy města, která jsou považována za evropský vzor pro elektromobilitu, ale také pro Smart City jako takové. Hlavní oblasti, kde jsme se chtěli inspirovat a využít zkušeností, jsou způsob řízení stanic, způsob výstavby a preference jednotlivých typů stanic a dále přístup k jejich rozmístění napříč různými oblastmi města nebo způsob zahrnutí nabíjecích stanic do nové městské a soukromé výstavby.
Vlastní zpráva:
Stockholm
Se zástupkyní města Stockholm pro čistou a udržitelnou dopravu jsme probrali přístup města Stockholmu k nabíjecí infrastruktuře a navštívili venkovní i vnitřní nabíjecí huby. Ve Stockholmu jezdí 50 % městského vozového parku na elektřinu, do roku 2028 budou tento podíl zvyšovat na 90 % a v roce 2030 chtějí mít ve městě celkový počet 25 000 nabíjecích stanic (50 000 nabíjecích bodů) pro elektromobily. Nabíječky v městských parkovacích domech staví na všech parkovacích místech a venkovní stanice staví i přes počáteční nižší utilizaci vždy ve větším počtu. Ve městě staví zejména pomalé nabíjecí stanice a parkování mají před stanicemi pro elektromobily od 18:00 do 8:00 zdarma. Plochu pro výstavbu nabíjecích stanic poskytuje město Stockholm zdarma.
Ve Stockholmu jsme se na velvyslanectví setkali s českou velvyslankyní, kde jsme probrali témata e mobility, Smart City a možné spolupráce města Brna se švédskými subjekty.
Göteborg
V Göteborgu jsme navštívili městskou energetickou společnost Göteborg Energi, kde nám zástupci této společnosti v čele s generálním ředitelem a předsedou představenstva prezentovali svůj projekt městského nabíjení s e svými zkušenostmi, přístupem a plány na další rozvoj. Konkrétně se řešila například témata: Mobility and the interaction with the future electrical grid, Business model “Charging at night” make it possible for all citizens in Gothenburg to change to an electric car, nebo Fast – and smart charging – How do we think ahead. Současně pan generální ředitel Tepláren Brno (TB) představil rozvojové projekty TB.
Dále jsme navštívili městský nabíjecí HUB, kde nám zástupce města Göteborg popsal přístup města Göteborg k výstavbě nabíjecí infrastruktury pro rezidenty a poskytnul nám aktuální a také cílová data o využití městské nabíjecí infrastruktury v Göteborgu (TB jsou cca na 40 % aktuálního využití stanic v Göteborgu). Přístup Göteborgu je v každé městské lokalitě postavit současně i 20–30 nabíjecích bodů (10–15 stanic) pro pomalé nabíjení elektromobilů a postupně vyhrazovat také parkovací místa pro elektromobily. V první fázi vyhradí pouze část parkovacích míst pro elektromobily a na zbytku může parkovat kdokoliv (tento poměr se postupně mění). Za cenu počáteční nižší utilizace stanic tímto dlouhodobě významně sníží investiční náklady výstavby, zrychlí povolovací proces (v rámci jednoho povolení se postaví více stanic).
Na dalších schůzkách s místními odborníky a vrcholnými představiteli dalších městských společností a města Göteborgu jsme řešili témata spojená s elektromobilitou, ale také se Smart City jako takovým, a to například: Open Innovation in renewable energy and smart cities, Innovation and green transformation in automotive & mobility, Electricity and Public EV Power Pilots, Business Region Göteborg nebo Gothenburg Green City Zone.
Veškeré nabíjení v Göteborgu je v gesci městské společnosti. Město Göteborg má za cíl mít do roku 2025 5000 veřejných nabíjecích bodů (2500 nabíjecích stanic) a očekávají, že v roce 2030 bude ve městě minimálně 100 000 elektromobilů. Parkování i nabíjení je možné řešit z jedné městské mobilní aplikace. Do roku 2025 budou mít 80 % městských aut na elektrický pohon (celkem cca 3500 aut). Od podzimu 2023 pak chtějí spustit dynamické řízení cen za nabíjení, které bude závislé na poptávce po nabíjení a ceně elektřiny. Současně s Volvem pilotují projekt bezkontaktního nabíjení z parkovacích ploch. Při vydávání koncesí pro taxislužby pak požadují elektrifikovaný vozový park.
Závěr a výsledky cesty
Na základě zkušeností získaných během studijní cesty ve Stockholmu a zejména Göteborgu je nezbytné urychlit rozvoj elektromobility v městě Brně, a to zvýšením rychlosti budování sítě dobíjecích AC stanic vhodně doplněných o rychlonabíjecí DC stanice, podél velkých dopravních tepen a nákupních center. Také ve většině lokalit stavět již od počátku více nabíjecích stanic na jednom místě, což dlouhodobě vede k významné úspoře investičních nákladů a zkrácení povolovacího procesu. Po vzoru švédské veřejné správy významně zvýšit počet elektromobilů ve vozovém parku městských subjektů.